Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Tuesday, December 07, 2010

keluarkan zakat pendapatan & salam maal hijrah



    BismiLLah..
    Lokasi: Masjid al-Amin, Markas Briged Tengah PGA, Cheras.

    Mimbar di Masjid al-Amin minggu ni menyeru utk kita sama2 mengeluarkan zakat.. dan zakat yg difokuskan kat sini adalah zakat harta & pendapatan..

    mudah jer bro, buat potongan gaji tiap bulan kat pusat zakat.. selain menyucikan rezqi yg kita perolehi, potongan tu juga boleh dituntut daripada bayaran WAJIB cukai pendapatan LHDN.. daripada bayar cukai LHDN tu, kan ke baik bayar zakat !! rujukan: klik sini

    memang bro.. asal hukum zakat pendapatan (gaji) memang tak wajib. tapi ianya dibahaskan oleh beberpa ulama' ulung seperti
    1. Yusuf Al-Qaradhawi, dlm kitabnya Fiqh az-Zakah, I/497; dan
    2. Wahbah az-Zuhaili, dlm kitabnya al-Fiqh al-Islami wa Adillatuhu, II/865;



    yer bro, aku tahu.. mmg zakat pendapatan ni jadi konflik dlm masyarakat, ada yg kata wajib, ada yg kata tak.. mcm ni lah bro, ko pun bijak pandai, aku ni cuma cikgu biasa jer.. jadi ko buat kajian, selidik, dan pahamkan..

    kalau tak paham gak, tanya ulama' ataupun tuan guru yg ko percaya utk mintak plak pandangan mereka..



    Bro, kalau ko nak tanya kat Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz yg dapat Anugerah Tokoh Ma'al Hijrah ni pun boley, dia tokoh bro, tokoh Maal Hijrah !!!..

    apa agaknya kriteria nak dapat anugerah Tokoh Maal Hijrah?? kalau nak bagi gak anugerah kat Tan Sri ni, bagi lah anugerah tokoh ekonomi ker, tokoh 1 Malaysia ker.. korang pikir, kaji, selidik dan pahamkan yer..



    Last but not least.. tahniah buat Ust Wahab Bin Salleh, kerana menerim tokoh Maal Hijrah peringkat Negeri Melaka.. cayalah Ustaz !!

    petikan dari artikel di blog Ust Zuridan al-Teminie:
    Majlis Fatwa Kebangsaan telah menfatwakan bahawa zakat pendapatan adalah wajib bagi mereka yang sudah memiliki nisabnya. Fatwa ini telah disepakati di dalam Muzakarah Majlis Fatwa Kebangsaan pada 22 Jun 1997. Pada tahun 2001 jawatankuasa perundangan hukum syarak negeri Pahang turut memutuskan bahawa zakat pendapatan adalah wajib.

      3 comments:

      Mohd AmiruL AsraF said...

      pandangan sy ustat,xpatut die bg zeti aziz tokoh maal hijrah.
      semua org blh nmpk dimane silapnye.
      memang die pakar dlm ekonomi,tp xsemstinye die dpt memajukan ekonomi sbgi tokokh maal hijrah sgt xsesuai dgn imej die skrng.
      rmai lg yg patut trime anugerah tu.

      AFIQ! said...

      tahniah ust wahab!

      mohd tony saidi said...

      salam: ust rasa bukan kita saja yg rasa anugerah tu tak sesuai utk Tan Sri..
      tp kita sama2 harapkan mudah2an bila Tan Sri dah dapat anugerah ni, beliau akan ubah imej sejajar dgn anugerah tokoh maal hijrah ni..

      Afiq: nnti ust cuba sampaikan tahniah awk tu yer.

      Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...