Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Saturday, November 28, 2009

cuti2 Bali: [siri 5] phenomena Bali

    BismiLLah..
    Mr Dana ni adalah seorang hindu, kami banyak bertukar2 maklumat mengenai bahasa, budaya, tradisi dan juga agama.. bila kami cakap yg lelaki muslim perlu berkhatan @ potong.. Mr Dana kata, di Bali lelaki tidak bisa potong itunya, yang dipotong adalah gigi atasnya.. sbb tu gigi lelaki Bali semuanya rata..

    sementara kami selidiki apakah pekdahnya memotong gigi? ada ker gigi.. kita teruskan lagi perjalanan ke destinasi seterusnya yer.. jom...

    DESTINASI 5: GUNUNG BERAPI KINTAMANI
    dengan udaranya yg sejuk dan menyegarkan, pasti selera utk makan siang di puncak gunung ni.. berhadapan dgn pemandangan gunung berapi yg masih aktif dan Danau Batur sememangnya sungguh mempersonakan...


    "nak makan siang di puncak Kintamani"


    "berlatarbelakang kan gunung berapi dan danau indah"


    "bersama Mr Dana yg rata gigi depannya.."

    DESTINASI 6: SRI BATU
    Sri Batu maseh lagi berada di kawasan pergunungan Kintamani, cuacanya yg nyaman menjadikan kawasan ini subur. di sini terdapatnya perkebunan kopi dan rempah ratus Bali.. kami berhenti utk menikmati Luwak Kopi. Luwak bermakud musang..

    mereka membela luwak dan buah kopi segar menjadi hidangannya.. najis yg dihasilkan berupa buah kopi yg siap diproses, kemudian dikeringkan, dibersihkan, digoreng dan terhasillah luwak kopi.. Ust Shahril tak lalu nak minum sbb terbayang2 katanya.. hehe.. memang kowwww !!!


    "proses menggoreng biji kopi yg keluar dari luwak"


    "terhasil lah luwak kopi yg betul2 kawww.."


    "silakan mas, diminum luwak kopinya.."

    DESTINASI 7: TANAH LOT
    Tanah Lot merupakan destinasi terakhir kami hari ni, di sinilah terletaknya pura yg terletak di atas bongkahan batu karang tepi samudera, senang cakapnya "kuil terapung"... pemandangan laut kat sini memang cantek banget, lagi2 dekat nak maghrib ni..


    "di batu perasmian Tanah Lot"


    "belakang kami tu lah terletaknya pura terapung"


    "pemandangan lautnya cantek kan"


    "indahnya ciptaan Ilahi. takbir !!"

      No comments:

      Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...