Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Sunday, November 29, 2009

cuti2 Bali : [siri 6] Sejadah di bumi Bali

    BismiLLah..
    adakah anda tahu betapa susahnya utk mencari tempat solat di Bali? kalau di Msia, kemana ceruk pasti akan jumpa Masjid, surau dan paleng kurang ada tempat solat di Petronas.. tapi di Bali anda tak kan juma semua ni, banyaknya pura (kuil) sama macam banyaknya masjid di M'sia..

    di Pertamina (stesen minyak) lagilah takda tempat solat, dan semalam masa bersama Mr Dana, kami hamper saja bersembahyang di kaki lima.. AlhamduliLLah semasa di Tanah Lot, ada disediakan ruangan kecil utk solat.. jika anda ingin berjalan seharian di Bali, bawalah tikar kecil dan kompas utk persediaan awal mendirikan tanggungjawab menjamakkan solat..



    kami bertekad, di hari terakhir ni, kami nak cari Masjid yg ada kat Bali ni.. dan hari ni kami sewa motor jer, dgn berpandukan pada peta dan keramahan bertanya sebagai modal, akhirnya setelah berpusing2 dan sesat barat, kami menemui Musolla yg juga masjid di kawasan Marlboro..

    mengikut jemaah yg bersolat di situ, ia dinamakan musolla sbb semasa dibangunkan sebagai masjid, banyak tentangan dan halangan.. namun saiz musolla ini besar bagaikan masjid malahan solat jumaat juga didirikan di sini..

    kami terus berpleseran dengan motor ke Sanur, dan di sini kami jumpa sebuah lagi Masjid iaitu masjid al-Ihsaan.. dan ketika itu jemaah masjid sedang sibuk menguruskan ternakan kurban disebelah masjid..


    "ni la motor yg kami sewa utk ronda2 Bali"


    "dari lensa di sekitar musolla dan masjid"

    dari Sanur kami terus berjalan ke Nusa Dua utk melihat kawasan VVIP pelancung, mmg hebat tempat tu.. hebat pemandangannya kan Ust Sharil. kalau tiada keperluan, rasanya tak perlulah anda ke Nusa Dua ni... seketika hilangkan dahaga dgn ess kelapa, dan skrg jom kita balik ke Jayakrta Hotel.. tuan motor ni mesti dah ternanti2..


    "cantek sungguh pantai di Nusa Dua ni kan"


    "agak2 apa la ada kat dlm club ni ye?"


    "ess kelapa yg menyegarkan"


    "merempit di jalanan Bali"


    "selamat tiba di hadapan hotel"

      2 comments:

      firdausfauzi said...

      ust..
      topi keledar, kalu x ikat. x de gunenye..
      hehe

      Tony Saidi said...

      topi tu buat syarat je..
      lg pun ust sharil bwk moto slow jer

      Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...