Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Wednesday, December 23, 2009

panel temuduga MRSM Agama (ulul albab)


    "tiga orang panel yg baik2 belaka.. hehe"

    BismiLLah..
    akhirnya cita2 untuk melihat wujudnya MRSM Agama terlaksana jua. printis utk projek ni dah berjalan setahun di MRSM Kota Putra, Besut... dan tahun depan, InsyaALlah satu lagi MRSM Agama akan di buka di Gemencheh, Negeri Sembilan.

    dari 21hb sampai lah tadi, kami guru2 Unit Agama dari maktab2 berdekatan dgn Gemencheh telah dijemput utk menjadi panel bagi memilih calon2 pelajar MRSM Agama ni.. mcm2 pesen dan jawapan yg kita orang jumpa.. ada gak jawapan yg buat panel pecah perut ketawa..

    daripada 1328 orang calon yg dipanggil utk sesi temuduga ni, hanya 180 orang saja yang akan dipilih.. kesian budak2 ni, tempat tak mencukupi.. harap2 lepas ni MARA akan bukak lebih banyak lagi MRSM Agama..


    "calon2 dikurantin utk menghafaz ayat al-quran"


    "begitu mengharap utk masuk ke MRSM Agama"


    "apa tunggu lagi, cepat BACA !!"

    antara dialog yg ingat bila tanya budak2 ni:

    Ustat: adek bila besar nanti nak jadi apa?
    Calon: nak jadi detectif, mcm detectif conan..
    mana la kita orang tak ketawa...

    Ustat: ok adek, sila baca ayat yang adik dah hafaz tadi..
    Calon: saya tak hafal..
    Ustat: apasal tak hafal?
    Calon: saya memang tak boleh baca Quran..
    ayoyo !! mcm ni leh ke masuk MRSM Agama..

    Ustat: bagus, awk dapat hafal satu muka penuh..
    Calon: saya dah hafaz 6 juzuk..
    Ustat: bagusnya.. dulu sekolah mana?
    Calon: sekolah rendah tahfiz di Penang..
    dah la dapat 5A, hafal quran lagi.. sejuk hati mak ayah kan..


    "bersama pengetua Gemencheh yg peramah.. tengah tu"


    "bekas cikgu Terendak yg dah jadi Timb pengetua di sini, Abg Bakar (HEA) & Cikgu Zakpar (HEKoQ)"

      13 comments:

      HEX said...

      ooooo...ckgu zakpar n ckgu bakar dah pndah eh

      Tony Saidi said...

      dah lama diaorang pindah laa.
      dapat naik pangkat..

      zamil said...

      salam ustaz...saya salah seorang daripada yang ditemuduga hari tu tapi tak dapatlah ustaz.. kecewa sangat sangat. saya dah hafal surah macam yasin, mulk, sajadah, waqiah, alak dan lain lain lagi tapi saya baru mula lepas upsr hari tu..ada ustaz kat rumah yang ajar.. budak yang dah hafal sampai juzuk 6 tu memanglah dapat sebab dia sekolah tahfiz tapi saya sekolah biasa saja.saya ada minta tahfiz tapi sebab ibu bukan orang selangor saya tak dapat juga...

      Tony Saidi said...

      zamil..
      jangan lah kecewa..
      kita hafal quran bukan utk nak masuk ulul albab jer kan,
      hafal utk dapat syafaat dari al-quran tu yang utama..
      teruskan menghafal..
      insyaALLah Zamil akan dapat peluang yang lebih baik nanti..
      ust saranan Zamil buat rayuan di ibu pejabat MARA KL..
      kalau tak pun, Zamil boleh masuk DArul Quran lepas SPM nanti..
      teruskan usaha..

      zamil said...

      terima kasih ustaz...sekarang pun saya masih teruskan menghafaz baru habis surah ar rahman dan sekarang masuk addukhan. Ustaz, ibu saya dah tanya kat MARA KL tu orang tu kata kalau mrsm biasa dia boleh bagi sebab yang agama tak ada rayuan. Tapi saya tak nak la kalau mrsm yang biasa tu saya nak yang agama. Ustaz, kalau kat mrsm ustaz ada yang tolak tawaran ni saya boleh masuk tak? kalau kena merayu pun tak apalah saya cuba. tapi nak buat rayuan tu kena tau la sapa yang tak nak kan...tapi tentu sume orang nak...harap harap ada lah peluang saya...amin amin amin...

      Tony Saidi said...

      zamil..
      ust tidak mengajar di Gemencheh..
      tp ust mengajar kat MRSM Terendak..
      nnti ust tanyakan dengan Timbalan Pengetua MRSM Gemencheh..
      kalau ada apa2 perkembangan,
      ust akan cuba maklumkan kat sini...

      zamil said...

      Oh...saya ingat ustaz mengajar di Gemencheh. Nanti kalau ada apa-apa beritahu saya di sini ye. Mana tau ada rezeki saya pulak. Terima kasih ustaz...

      zamil said...

      assalamuaalaikum ustaz saya dah dapat tawaran ke MRSM GEMENCHEH. alhamdulillah saya harap dapat mengikuti pelajaran dengan baik. ustaz, nanti kalau nak buat perkhemahan atau mandi manda datanglah ke tempat saya di HULU LANGAT.lagi best dari ulu bendul tu hie hie hie. sini banyak tempat mandi dan tempat perkhemahan untuk pelajar.

      Tony Saidi said...

      waalaikumsalam zamil..
      tahniah yer..
      alhamduliLLah akhirnya awak dapat juga..
      ni semua berkat usaha doa awak..
      belaja betul2 dan selamat berjaya...

      zie said...

      Assalamualaikum..ustaz,

      Alhamdulillah anak saya d tawarkan mrsm biasa tetapi boleh tak saya merayu utk UA. Dah temuduga, mana tahu ada yg tolak. Nama anak Ahmad Haziq Khawarizmi. Dia minat nak ke UA. Byk sijil tilawah dan hafazan tp gagal ke UA.
      tk

      Anonymous said...

      Assalamyalaikum.. Doakan anak saya juga berjaya dalam temuduga pada 9/12/2013 yg akan datang. Moga ada rahmat Allah disini. Amin.. Amun.. Amin Ya Allah...

      Anonymous said...

      *Assalamualaikum

      Lily said...

      Assalamualaikum ustaz.. Anak sy dpt mrsm gemencheh dan sbpi selandar (ulul albab) pada pandangan ustaz sy perlu pilih yg mana..

      Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...