Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Wednesday, February 01, 2006

salam ma'al hijrah


    smg tahun baru ni akan membawa sinar bahagia kpd kita semua...

    membaca doa awal dan akhir tahun adalah perkara biasa kat Malaysia ni, tapi ada orang kata benda tu takda dalil dan juga nas yang kuat.. macam mana erk?
    perkara ni ada bincang dgn ustaz2 baru tu, sbb kami ingat nak suruh budak2 ni baca doa awal dan akhir tahun di surau nanti... nak buat ke tak ni? kalau nak buat apa hujahnya?

    akhirnya kita orang buat jugak, kami dah berbincang dan mintak beberapa pendapat ustaz luar menggunakan sms, antara hujahnya mengatakan yang kita ni nak berdoa, berdoa tu digalakkan malahan doa juga adalah senjata bg orang Islam ("doa senjata bg orang Islam" diambil dari hadis dhoif (maudhu). blh tgk kat hadis no. 3001 dalam kitab dhoif al-Jami' tahqiq al-Albany).

    rasanya itu cara yang terbaik nak sambut tahun baru ni... tak kan lah kita nak berpesta2 macam sambut tahun baru masihi? ataupun kita nak buat tak tahu jer dgn kedatangan tahun baru hijrah ni?

    perkara ni perkara furu' dalam agama, kalau banyak sangat halangannya lbh baik tak yah buat kan... bagi mereka yang ada jumpa dalil ataupun hujah tersendiri mengenai perkara ni, sila lah bagi komen sikit yer...
    ...

      No comments:

      Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...