Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Friday, November 21, 2008

Le Tour De Langkawi - siri 2

    BismiLLah..
    berjumpa lagi kita dlam rancangan Le Tour De Langkawi.. dalam siri yg lalu kita telah menjelajah ke beberapa tempat di bumi Mahsuri ni.. dan kali ni, kita akan menyelongkar beberapa tempat lagi yg menarik yg mesti dilawati ketika berkunjung ke Pulau langkawi..

    BAB III : MAKAM & DATARAN LANG..
    kunjungan ke Langkawi pastinya tidak lengkap jika anda tidak ke dua tempat ini.. wal hal, takda paper pun sebenarnya yg menarik hati kat makam Mahsuri ni, dah la masuk kena bayar, memang rasa amat tak wajar.. boleh ke ziarah makam ni?

    Imam Ibnu Taimiyyah membahagikan ziarah kubur menjadi dua, iaitu: ziarah syar’iyyah (ziarah yang syar’i) dan ziarah bid’iyyah (ziarah yang bid’ah). Ziarah yang syar’i adalah ziarah yang dilakukan dengan maksud mengucapkan salam kepada mayat dan mendoakannya sebagaimana hal ini dilakukan ketika menyembahyangkan jenazahnya. Namun ziarah ini dilakukan tanpa syaddu rihal (menempuh perjalanan yang jauh/ safar).. rasanya jauh langkawi ni, tp tujuan asal bukanlah semata2 nak ke makam ni, kebetulan dah sampai, kita ziarah la sekali kan..

    berkenaan patung helang di Dataran Lang tu, tak berani nak komen kat sini.. kita tunggu seketika kerana pastinya kerajaan baru yang memerintah negeri Kedah skrg ni mempunyai perancangan tersendiri utk mencari inisiatif baru kat tempat tu, ataupun patung helang gergasi tu akan terus dikekalkan?.. kita tunggu k !!..

    kat makam Mahsuri..

    ni la patung helang gergasi yg dimaksudkan..

    paper pun kita ergambar dulu..

    BAB IV : BOT LAJU & PULAU-PULAU..
    hari terakhir ni kami habiskan dengan menikmati keindahan alam dengan menaiki bot laju menuju ke pulau-pulau yg terdapat di sekitar Pulau Langkawi.. laju betol bot tu, nasib baik tak mabuk laut.. hehe.. Pulau Dayang Bunting mestilah singgah, dan yg bestnya kat pulau ni ada tasik semulajadi yg cantik.. cuma perkara khurafat yg tersebar dalam masyarakat mengenai tasik ni tak yah la kita nak percaya yer..

    ok la, jumpa lagi dalam percutian2 yg akan datang, jangan lupa, pergilah melancong !!...

    kat atas bot laju..

    selamat sampai ke pulau dayang bunting..

    gaya gedik..

    ikan2 yg jinak berkeliaran di kaki..

    jom mandi..

    berenang gaya dugong liar..

    selamat tinggal Langkawi..

      No comments:

      Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...