Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Friday, June 05, 2009

hukum walimatul urus



    BismiLLah..
    Lokasi: Masjid Jame' Kampung Parit Othman, Parit Sulong, Batu Pahat Johor..

    Tertarik dengan khutbah hari ni berkisarkan tetang hukum dan adab untuk buat majlis walimatul urus.. memang tak ngantuk mata bila dengar bab2 kahwin ni.. hehe..

    hukum buat majlis ni sunat muakad dan ada adab2 yg perlu dititikberatkan masa kita buat majlis ni, biar majlis yg asalnya dituntut ni tak berubah hukum menjadi haram.. antaranya ialah:
    1. buat majlis tadi bukan untuk bermegah2 atau riak

    2. tiada unsur2 atau perkara haram yang dianjurkan dalam majlis tu seperti minum arak, dan pergaulan tampa batasan apatah lagi kalau buat pesta buih, lagi la tak boleh

    3. dan tiadanya unsur pembaziran.. ada orang kata "takpa la, sbb kawin kan sekali seumur hidup".. mana ko tahu ko kawin sekali jer? kalau buatnya tetiba ko berkenan nak beristeri dua atau tiga, tak ker kawin lagi namanya? Firman Allah yg bermaksud "Janganlah kamu membazir secara melampau." (surah al-Isra': 26)

    masa keluar masjid tadi dapat gak jumpa dan berborak kejap dengan member lama. mcm biasalah persoalan yg sering aku terima, "bila nak kahwin ?".. dan skema jawapan untuk soalan tu ialah "kejap lagi lah".. macam la aku dah ada calon menantu buat mak.. hehe..

    rasanya khutbah hari ni memang bertepatan dengan iklim cuti sekolah sekarang ni, sbb banyak gak pasangan yg bersatu hati memetrai janji.. lagi pun musim cuti sekolah dikenali juga dengan nama "musim mengawan" kehkehkeh..

      6 comments:

      ajik said...

      ustat bile lg?

      tony saidi said...

      kejap lagi lah.. hehe

      ajik said...

      jgn lupe ajk sye tau ustat

      tony saidi said...

      insyaALLah ust tak lupa..
      tungguuuuu saatnya.. hehe

      kher said...

      eh ostat,
      nie asal xkawen2 lg nie?
      xkan ler xder sangkut kat mana cekgu kat Terendak tuh?
      hehehehe....

      inysaAllah ada jodoh tuh.
      kekadang tuh kita kena berusaha jgak.
      lepas dah usaha barulah boleh serahkan pada yang Esa. ker camne tuh ostat?

      tony saidi said...

      betul tu nuek..
      doakan usaha ni berjaya yer..
      InsyaALLah..

      Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...